Menu Close

Bankaların yüksek faiz uygulaması, gemi finansmanını olumsuz etkiliyor

Geçtiğimiz günlerde, dünya çapında 1000’den fazla denizcilik firmasının katıldığı New York’ta düzenlenen Marine Money Gemi Finansmanı konferansıydı. Bu yılki teması “Capital for Shipping:Adapt”idi. Geleneksel denizcilik bankalarının sağladığı fırsatlara değinen iyimserler, şu anda bir çok bankanın kredi imkanlarını sınırladığını ve bazı bankaların yüksek faizle kredi imkanı sağladığını belirtiyorlar. Bu ve diğer faktörler nedeniyle, özellikle gemi finansmanının neredeyse olmadığı 15 yaşından daha yaşlı ve satışta olan gemilerin S&P faaliyetlerinde azalma olduğuna tanık oluyoruz (çünkü alıcıların banka finansmanı kullanmadan nakit ödeme yapması gerekiyor). Ancak bu arada modern gemi satış adayları da maalesef daha az alıcı buluyor. Yaz Sezonunun bir etkisi olduğunu düşünüyoruz.

Geçtiğimiz haftalarda, Kore özel sermaye şirketi Hahn & Co’nun, H-Line Shipping şirketine ait bulker ve LNG gemilerini satmak isteyebileceği bildirildi. H-Line 2014 yılında, Hanjin Shipping’in dökme yük gemisi filosunu devraldıktan sonra kurulmuştur. 2016 yılında, Hyundai Merchant Marine (HMM) ‘nin kuru yük filosunu ve 2018 yılıunda SK Shipping of Korea’yı satın aldılar. H-Line, 4 LNG gemisinin yanı sıra, 30 adet kuru yük (180-325,000 dwt aralığında değişen) ve ek olarak 9 adet daha 2019-2021 yılları aralığında teslim edilecek gemilerin siparişini vermiştir.

Bir Avrupa aile ofisi, 2012-2013’de Kore’deki Hyundai Mipo tersanesinde inşa edilen 6 adet 37.400 dwtlik gemilerini satışa çıkardı. Bir ABD Yatırımcı grubu tarafından kontrol edilen 4 adet 63,000 dwtlik China, 2015 inşa Ultramax gemilerinde önümüzdeki haftalarda satışa çıkması söz konusu.

Tanker charter piyasası, mevcut spot piyasa oranlarından çok daha güçlü bir kira oranları görmeye devam ediyor. Eko tankerleri 12 ay boyunca önemli ölçüde daha yüksek oranlar elde ediyorlar,Örneğin, standart bir VLCC, 12 ay boyunca günde 33.000 USD / gün rate alırken, ECO tankerler günlük 39.000 USD / gün rate almaktadırlar. Standart MR tankerleri ise 12 ay boyunca günlük USD 14.500 ile 17.000 / gün aralığında rate almaktadırlar.

BDI, bu hafta 1085’ten 1239 seviyelerine yükselirken (154 puanlık artış), Capesize günlük T/C oranlarıda USD 14,283’den USD 17,947’e yükseldi. (USD 3664’lük bir atış).

KURU YÜKLER:

—————-

Post Panamax,Noble Group’un  “OCEAN RUBY” (92,500 dwt, Cosco Dalian, 2010 inşa) gemisi USD 13.2 M’a satıldı. Geminin yeni adı ”CAROLINE OLDENDORFF” dur. Yeni inşa ex Tsuneishi Zhoushan, Hulls Ss-186 & Ss-187 (99,000 dwt, teslim zamanı: 2Q/3Q 2019) her biri usd  USD 33.5 M’a satıldı. Post-Panamax “ROYAL MAYBACH” (93,272 dwt, Yangfan, 2010 inşa) USD 13.8 M’a Alman alıcıya satıldı.“BRILLIANT CENTURY” (91,879 dwt, Imabari, 2002 inşa) USD 8 M’a Çinli alıcıya satıldı.

Kamsarmax “KEY NAVIGATOR” (81,955 dwt, Tsuneishi Japan, 2014 inşa) Special survey/ dry dock tarihi 2019 yılının Temmuz ayında dolacak olan gemi USD 23 M’a satıldı.

Panamax,“TAI PROGRESS” (77,834 dwt, CSBC Kaohsiung, 2004 inşa) gemi Çinli alıcıya düşük USD 7 M’lara (yaklaşık olarak USD 7.1 – 7.2 M) satıldı. “THETIS” (73,624 dwt, Jiangnan Shipyard, 2004 inşa)  USD 6.4 M’a satıldı. Panamax, ”CEMTEX WISDOM” (77,598 dwt,  CSBC, 2004 inşa) SS/DD tarihi 2019 yılının Temmuz ayında dolacak olan gemi USD 7.1 M’a Çinli alıcıya satıldı. ”OCEAN FAVOUR” (72,400 dwt, Sasebe, 1998 inşa) USD 6.2 M’a satıldı

Ultramax, ”ULTRA INNOVATION” (61,188 dwt, Tadotsu Shipyard (Imabari Shipbuilding), 2016 inşa) gemisi BDI endeksiyle doğru orantılı olarak 1 yıl T/C bak USD 24 M’a Neptune Dry Management şirketine satıldı..

Supramax, “SUSE” (56,925 dwt, Jiangsu Hantong, 2011 inşa) special survey tarihi 2021 yılının Mayıs ayında dolacak olan gemi USD 10.8 M’a Yunanlı alıcıya satıldı. “PISTIS” (52,388 dwt, Tsuneishi Fukuyama, 2004 inşa)  USD 7.5 M’a Çinli alıcıya satıldı. “HECTOR” (52,512 dwt, Kanasashi, 2002 inşa) USD 6 M’a Çinli alıcıya satıldı.Sadece bir hafta öncesine kadar satıcı bu gemi için USD 7 M’lu rakamları hedefliyordu. ”LAS TORTOLAS” (50,633 dwt,Oshima,2011 inşa) USD 12.3 M’a Danimarkalı alcıya satıldı. “BULK PEGASUS” (58,736 dwt, Tsuneishi Cebu, 2009 inşa) USD 13.1 M’a Akij Group, Bangladesh’a satıldı.“LAKE DYNASTY” (55,638 dwt, Mitsui, 2009 inşa) USD 13.5 M’a Yunanlı alıcıya satıldı. ”DARYA BRAHMA” (56,056 dwt,  Mitsui Tamano,2006 inşa) USD 10.8 M’a Endonezyalı alıcıya satıldı.

Handymax ,”ODIGITRIA” (46,509 dwt, Mitsui, 2001 inşa)  USD 5.8 M’a Çinli alıcıya satıldı.”STAR MISAYA” (42,717 dwt, IHI Tokyo, 1998 inşa) USD 4.2 M’a Çinli alıcıya satıldı.

 

Handysize , duyumlarımıza göre “DAIWAN BRAVE” (34,358 dwt, Namura Shipbuilding, 2014 inşa) USD 15.5 M’a Yunanlı alıcıya satıldı. Modern handy size “ALKYON” (36,056 dwt, Jinling Shipyard, 2015 inşa) 2018’in sonlarından beri yatan gemi İngiltere’deki UK Admiralty Marshal’da kapalı teklifle USD 12.5 M’a as is where is at Falmouth teslim satıldı. “THREE RIVERS” (29,975 dwt, Yangzhou Guoyu, 2010 inşa) 2020 yılının başlarına kadar günlük USD 9000’e Canfornav’a kirada olan gemi kalan kirası ile birlikte USD 8.1 M’a Alman iflas memuru talimatıyla satıldı.“NORD TOKYO” (28,343 dwt, Imabari, 2009 inşa) Special survey/ dry dock tarihi 2019 yılının Ağustos ayında dolacak olan gemi USD 7.8 M’a satıldı.

14 Haziran’da açık arttırmada satılan “DONGTAI BAOZE” ex “Fleurgracht” (12,094 dwt,Rongcheng Xixiakou Shipyard, 2013 inşa) gemi USD 4.8 M’a as is Qingda teslim satıldı.

TANKERLER:

—————-

VLCC, Frontline, NB Resale HYUNDAI SAMHO 8022 (300,000 dwt, 2020 inşa) gemiyi USD 92.5 M’a Glovis şirketinden satın aldı. ”BRIGHTOIL GRACE” (319,778 dwt, Hyundai, 2013 inşa) USD 61.5 M’a açık attırmada Yunanlı alıcıya satılırken Brightoil tankers gemileri açık arttırmada satılmaya devam ediyor.“BRIGHTOIL GRAVITY” (319,911 dwt, Hyundai H.I., 2012 inşa) USD 55.8 M’a Singapur’da satıldı. Brightoil deniz taşımacılığı faaliyetlerini askıya alırken, 5 adet VLCC, 4 adet Aframax tankeri ve 6 adet bunker tankeri alacaklılar tarafından tutuklandı.

Aframax, Bir başka Aframax Brightoil gemisi “BRIGHTOIL LION” (107,525 dwt,  Tsuneishi Japan, 2010 inşa) yine Singapur’da USD 24.5 M’a Brave Maritime şirketine satıldı.“MUCUA” (113,010 dwt,  New Times, China 2008 inşa) usd 20.1 M’a satıldı. “EVER RICH NO. 18” (105,483 tdw, Sumitomo, 2003 inşa) USD 14.25 M’a Yunanlı alıcıya satıldı. Geçtiğimiz Mart ayında aynı yaştaki Aframax “VOYAGER C” (104,864 dwt, Samsung, 2003 inşa) gemisi USD 13.25 M’a satılmıştı.

MR; ”KASTAV” (52,610 dwt, Croatia, 2009 inşa) USD 15.1 M’a Türk alıcıya satıldı. “CPO AUSTRALIA” (51,763 dwt, Hyundai Mipo, 2011 inşa) ve kardeş gemiler “CPO MALAYSIA”, “CPO SINGAPORE”, “CPO NEW ZEALAND” her biri USD 20.75 M’a satıldı.”SECURITY / TENACITY” (46,803 dwt, Hyundai Mipo,2004 inşa) her biri USD 9.75 M’a Uzak Doğulu alıcıya satıldı. “FPMC 22” (50,997 tdw, STX, 2010 inşa)  ve  “FPMC 21” (50,995 DWT, STX, 2009 inşa) gemilerin satış fiyatı piyasaya söylenmedi ancak yaklaşık olarak her birinin USD 14-15 M aralığında satıldığı düşünülmekteyiz. Cido Shipping, “ATLANTIC PEGASUS” (46,838 dwt, Hyundai Mipo Dockyard,2010 inşa) gemiyi kardeş gemisi “ATLANTIC QUEEN” (2010 inşa) ile birlikte her biri USD 20 M’a Torm şirketine sattı. “BORAQ” (46,286 dwt, Hyundai Mipo Dockyard, 2003 inşa) USD 7.1 M’a satıldı.

MR,HIGH EFFICIENCY” (44,999 tdw, Naikai Zosen, 2009 inşa) USD 17 M’a Avrupalı alıcıya satıldı. Latvian Shipping,“KANDAVA” 37,258 dwt,  Hyundai Mipo, 2007 inşa) gemisinin USD 11.6 M’a sattı.

“BOW TONE” (33,624 dwt, Kitanihon, 2009 inşa) special survey tarihi 2019 yılının Ağustos ayında dolacak olan gemi USD 18.5 M’a Hansa Tankers’e satıldı.

“AULAC VENUS” (16,830 dwt, Zhejiang Zhenyu, 2008 inşa) USD 7.3 M’a Yunanlı alıcıya satıldı.Eitzenin’nin “SICHEM PARIS” (13,079 dwt, 21st Century Shipbuilding Korea,2008 inşa) gemisi USD 8.2 M’a Vietnamlı alıcıya satıldı. “ASTORIA” (12,712 dwt, Jurong Shipyard Singapore, 1999 inşa) Rusya Uzakdoğulu alıcıya satılan geminin satışıyla ilgili herhangi bir rakam bildirilmedi . “SAPPHIRE-T” (11,299 dwt, Selah Turkey, 2008 inşa) USD 7 M’a Danimarkalı alıcıya satıldı.

“PURPLE GEM” (6,824 dwt Tuzla Turkey, 2009 inşa) USD 7 M’a İsveçlilere satıldı.

MPPs:

———

Heavy lift,”RICKMERS DALIAN” (29,827 dwt, Xiamen, 2004 inşa) ve kardeş gemisi “ZEA JAKARTA” (2003 inşa) her biri USD 13.5 M’a satıldı.

KONTEYNER:

————

“PARSIFAL” (8,533 TEU, 101,504 dwt,Hyundai Samho, 2006 inşa) USD 25 M’a Danaos Shipping şirketine satıldı.

Post-Panamax “HAMMONIA AMERICA” (4,896 TEU, 56,620 tdw, Zhejiang Ouhua Shipbuilding, 2014 inşa) kardeş gemileri olan “HAMMONIA SAPPHIRE” ve “HAMMONIA VIRGINIA” (2014 inşa) gemileriyle beraber bir bütün olarak USD 80.9 M’a  (her biri yaklaşık USD 27 M) satıldı.

“JPO LEO” (3,091 teu, 41,743 dwt, Szczecin, 2005 inşa) USD 6.8 M’a Atlantica şirketine satıldı.

”HANSA MARBURG” (1,750 TEU,23,419 dwt,Guangzhou,2007 inşa) USD 6.4 M’a Alman alıcıya satıldı. ”SUNSHINE BANDAMA” (1,700 teu,21,470 dwt, Imabari,2007 inşa) USD 7.9 M’a Çinli alıcıya satıldı.Euroseas, USD 15 M nakit, USD 22.5 M’a hisselerine karşılık 4 adet konteyner gemisi satın aldı. Gemiler; “EM SPETSES” (1740 TEU, 23,579 dwt, Guangzhou Wenchong, 2007 inşa) ve kardeş gemileri “EM HYDRA” (2005 inşa), “EM KEA” (3,091 TEU, 42,166 tdw, Szczecinska Nowa, 2007 inşa) ve “DIAMANTIS P” (2,008 TEU, 30,340 dwt, Gdynia Stocznia, 1998 inşa).

“AS ARIES” (1,835 TEU, 29,266 dwt, Gdanska Stocznia, 2001 inşa) USD 5 M’a satıldı. “SINAR SUBANG” ve “SINAR SANGIR” (1,708 TEU, 21,935 dwt, Imabari, 2008 inşa) her biri USD 8.5 M’a satıldı. “CONTSHIP ACE” (706 TEU, 8,524 dwt, Yangfan, 2007 inşa) USD 3.45 M’a Uzak Doğulu alıcıya satıldı.

YENİ İNŞALAR:

—————-

Newcastlemax – Shandong Shipping şirketi, Qingdao Beihai tersanesine 4 adet 208,000 dwtlik kuru yük gemisi siparişi verdi. 2021 yılında teslim edilecek olan gemilerin her birinin kontrat fiyatı USD 55.5 M’dur.Gemi, Vale’ye uzun dönem yük bazlı taşıma kontratına bağlandı.(COA account Vale)

Suezmax – Avin International, Hyundai H.I. tersanesine 2 adet 158,000 dwtlik sipariş verdi. 2021 yılının ilk yarısında teslim edilecek olan gemilerin her birinin kontrat fiyatı USD 60 M’dur.

LR2 – Frontline, SWS tersanesine 2 adet 115,000  dwtlik LR2 siparişi verdi. Her birinin kontrat fiyatı USD 46.7 M olan gemilerin teslimleri 2021 yılının ilk çeyreğidir.

Aframax – Valles SS, Hong Kong 1 adet opsiyonlu 112,000 dwt Aframax geminin siparişini 2021 yılında teslim edilmek Sumitomo tersanesine sipariş verdi.Geminin yeni inşa kontrat fiyatı USD 50 M’dur.

LNG – Samsung tersanesi 2 adet 180,000 cbm LNG carriers gemilerin sözleşmesini imzaladı. 2022 yılının ilk yarısında teslim edilecek olan gemilerin her birinin kontrat fiyatı USD 190.5 M’dur. LNG – Maran Gas, 1 adet 169,540 cbm LNG carrier siparişini Daewoo tersanesine verdi. 2022 yılının 5. ayında teslim edilecek olan bu gemiyle birlikte bu yıl armatörün tersaneye verdiği 5. LNG siparişidir.

LPG– KSS Line, 1+1 opsiyonlu 86,000 cbmlik LPG siparişini Hyundai H.I tersanesine verdi.2022 yılının 4.ayında teslim edilecek olan gemilerin her birinin kontrat fiyatı USD 74 M’dur. Gemiler, aylık USD 830,000 M’a 5 yıllığına Vilma Oil şirketine kiralandı.

MRs – Golden Energy Management, Greece, STX tersanesiyle 2+2 opsiyonlu 50,000 dwtlik MR product carriers anlaşması imzaladı. Her birinin kontrat fiyatı USD 37 M olan gemilerin teslimleri 2021 yılının ilk çeyreğidir.

Konteyner– KMTC, Hyundai Mipo tersanesine 2 adet 2,500 TEU’luk konteyner siparişi verdi. Her birinin kontrat fiyatı USD 34.8 M olan gemilerin teslimi 2020 yılının 4.çeyreğidir.

HURDALAR:

————

– Kuru yükler

“RAKIURA MARU” LDT 8,502,DWT 23,873, 1996 inşa USD 468’a India teslim satıldı. (Green recycling),“GREEN GARNET” LDT 9,186,DWT 48,772, 1996 inşa USD 425’e India teslim satıldı. (Green recycling)

– Tankerler:

“WATBAN” LDT 48,100,DWT 300,361, 1996 inşa USD 442’e as is Jeddah teslim satıldı. “BRILLIANT” LDT 8,450, DWT 44,483, 1982  inşa USD 420’ as is Singapore teslim satıldı. “BOW JUBAIL” LDT 11,049,DWT 37,449, 1996 inşa USD 827.5’a India teslim satıldı.

– KONTEYNER
“ROTTERDAM BRIDGE” LDT 16,060,DWT 50,985, 2001 inşa USD 482’e Bangladesh teslim satıldı. “HONGKONG BRIDGE” LDT 16,060,DWT 50,954, 2001 inşa USD 472’e Bangladesh teslim satıldı. ”IWASHIRO” LDT 8,175,DWT 24,381, 1995 inşa USD 415’e as is Vietnam teslim satıldı.“EASLINE BUSAN” LDT 5,100,DWT 12,708, 1994 inşa USD 430’a Bangladesh teslim satıldı.

– Pass/RoRo:

“SHIDAO” LDT 6,533, DWT 2,828, 1989 inşa USD 325’e as is China teslim satıldı.

– PCC

“DELPHINUS” LDT 6,786, DWT 10,871, 1991 USD 415’e India teslim satıldı. (Green recycling). “TRANS PACIFIC 5” LDT 7,780, DWT 10,729, 1992 inşa USD 415’e India teslim satıldı. (Green recycling)

– Tweendeckers
“BRAVE M” LDT 3,508,DWT 9,498, 1985 inşa USD 426’a India teslim satıldı.