Menu Close

VLCC’ler Depo olarak kullanılıyor

Gemi satışlarına Covid19’un etkileri bu ay çok ciddi boyutta hissedildi. Kuru yük piyasasında alım-satımlar durma noktasına geldi. Bugünkü cazip fiyatlarla gemi satın almak isteyen yatırımcılar, geminin incelenmesi için inspector gonderilmesi, gemi tesliminde personel değişimi gibi konularda yaratıcı çözümler bulmak zorunda kalıyorlar. Handy’den Capesize tonaja kadar geçtiğimiz ay haftada sadece 1-2 satış gerçekleşti ya da hiçbir satış olmadan hafta kapandı. Gerçekleşen satışlardaki fiyatlar da oldukça düşük. Her bir satış bir önce yapılan benzer satışın da altında bir rakamda oldu. Piyasada yük miktarlarında ciddi miktarda azalma var. Navlunlar çok düştü. Limanlarda covid19 sebebiyle ciddi sorunlar yaşanıyor. Gemi finansmanı için daha evvel kredisi onaylanmış krediler dahi kullandırılmıyor çünkü bankalar bugünkü ekonomik görüntüde yeni bir kredi daha açmak istemiyorlar..

 

Tanker kiralama piyasasında ise tam tersi durum oluştu. Geçtiğimiz ay MR product tankerlerin navlunlarının USD 35-40.000/gün’den USD 60.000/gün’e kadar çıktığına şahit olduk. LR tankerleri günde USD 100.000  kazanırken, VLCC tanker kiralama piyasası bu ay oldukça değişkendi. Spot market oranları USD 100-150.000 / gün seviyelerinde seyrederken bu ay USD 250.000 / gün seviyelerine kadar yükseldiği zamanlar oldu.  OPEC ve G20 toplantılarından sonra açıklanan petrol üretim kısıtlama kararlarının ardından beklentilerin aksine petrol fiyatlarında artış olmazken, fiyatlarda çok dramatik düşüşler yaşandı. Amerika’da -40’la Nisan pozisyonlarının kapatıldığını duyduk. Brent USD 23 / varile kadar düştüğü zamanlar oldu. Dünya genelinde 40’ın üzerinde VLCC storage için kiralandı. Ucuz fiyattan petrol alan oil trader’lar VLCC’leri depo olarak kullanıyorlar. Ancak Dünya ekonomisinin Covid19 pandemisi sebebiyle açılması gecikirse, tüketim de çok az olacağı için, üretilen petrolü depolayacak başka yer kalmayacağını, bu durumda hem traderların hem de armatörlerin ciddi sıkıntılar yaşayabileceğini düşünüyoruz.

VLCC navlunları:

Spot:   6 Mart USD 30,000/ gün, 3 Nisan USD 200-250,000/ gün, 9 Nisan USD 150,000/gün, 21-22 Nisan USD 250,000-300,000/gün, 24 Nisan USD 150-175,000/gün’dür.

Period: 6 Mart USD 30,000/gün, 3 Nisan USD 60-70,000/gün, 9 Nisan USD 70,000-80,000/gün, 21-24 Nisan USD 90-95,000/gün’dür.

DHT Holding, VLCC tonajındaki bu inanılmaz dalgalanmanın en büyük örneğidir;

6 Ocak –  USD 8.40

6 Mart   – USD 5.15 (yaklaşık %36’lık düşüş)

13 Mart  – USD 6.60 (yaklaşık %29’luk yükseliş)

18 Mart  – USD 5.34 (yaklaşık %20’lik düşüş)

30 Mart  – USD 7.95 (yaklaşık %49’luk yükseliş)

3 Nisan  – USD 5.95 (yaklaşık %33’lük düşüş)

21 Nisan  – USD 8.58 (yaklaşık %44’lük yükseliş)

24 Nisan  – USD 7.75 (yaklaşık %10’luk düşüş)

 

BDI, geçen haftayı USD 751 seviyelerinden USD 655 seviyelerine düşerek kapamıştır. Cape marketi, USD 9875 seviyelerinden USD 8381 seviyelerine düşerken, Panamax marketi ise USD 7429 seviyelerinden USD 6719 seviyelerine düşmüştür.

KURUYÜK GEMİLER:

————————

Kamsarmax ”BW BARLEY” (83,369 dwt, Sanoyas, 2010 inşa) USD 15.5 M’a Norveçli alıcıya satıldı. “CERBA” (80,370 dwt,,STX, Korea, 2010 inşa) USD 13 M’a satıldı.

Panamax “DUBAI PRIDE” (74,401 dwt, Daewoo, 2001 inşa) geçtiğimiz Şubat ayında USD 5.8 M’dan satışı düşen gemi, USD 5.1 M’a Çinli alıcıya satıldı.

Ultramax   “ILISSOS” ve kardeş gemisi  “KIFISSOS” (63,555 dwt, Shin Kasado,2019 inşa) her biri USD 26.5 M’a Abu Dhabi (ADNOC)’ye satıldı.

Supramax  ”YVONNE” (56,557 dwt, IHI, 2008 inşa) USD 9.5 M’a Vietnamlı alıcıya satıldı. “CONTI PERIDOT” (57,001 dwt,Taizhou Sanfu, 2011 inşa) USD 7 M’a satıldı. Mart ayında yine Çin yapımı ancak 3 yaş daha yaşlı ve 4000 dwt daha küçük olan ”NOVA GORICA” (53,000 dwt, Yangzhou Dayang, 2008 inşa) usd 7 mill’a satılmıştı. Conti Peridot’un gerçekleşen satış fiyatı ile karşılaştırırsak, bugünkü piyasanın ne kadar hızlı düştüğünü not etmek için çarpıcı bir örnek olduğunu düşünüyoruz.

Handysize “PACIFIC LEGEND” (32,701 dwt, Nanjing Dongze, 2010 inşa) special survey tarihi Temmuz ayında dolacak olan gemi USD 6 M’a Vietnamlı alıcıya satıldı. “IKAN LANDUK” (37,115 dwt, Onomichi, 2013 inşa) USD 13 M’a Yunan alıcıya satıldı.

Clipper Bulk’ın, ofislerindeki istihdamı 1/4 oranında düşürürken gemilerin çoğunu da layoff’a çekmek için hazırlık yaptığını duyduk. Birçok kuruyük armatörünün bu tip önlemler almasını bekliyoruz.

TANKERLER:

——————–

VLCC “BUNGA KASTURI TIGA” (300,398 dwt, Universal Japan,2006 inşa) USD 39,5 M’a Yunan alıcıya satıldı. ”TI HELLAS” (319,254 dwt, Hyundai Samho Heavy Ind, 2005 inşa) USD 38.2 M’a satıldı. ”DEWI MAESWARA” (300,149 dwt, Hitachi Zosen, Japan) USD 25 M’a Yunan alıcıya satıldı. ”TASAKASI” (300,390 dwt, IHI Marinee, 2005 inşa) USD 37,75 M’a Yunan alıcıya satıldı.  “NEW CORAL” (297.580 dwt, Shanghai Jiangnan, 2010 inşa) USD 48 M’a, “NEW CREATION” (297,259 dwt, Dalian 2009 inşa) USD 46 M’a ve “NEW TALISMAN” (296,068 dwt, Bohai, 2009 inşa) USD 46 M’a satıldı.

Suezmax “CAP DIAMANT” (160,044 dwt,  Hyundai H.I. 2001 inşa) USD 21 M’a Euronav şirketine satıldı. ”SCF CAUCASUS” (159,173 dwt, Hyundai, 2002 inşa) USD 19.5 M’a satıldı. “ADVANTAGE SKY” (156,658 dwt, Jiangsu Rongsheng, 2010 inşa) USD 18.8 M’a satıldı.  Gemi, yaklaşık 2 yıldır çalışmıyordu.

LR 1 ”ETERNAL DILIGENCE” (74,994 dwt, Onomichi, 2006 inşa) USD 11.4 M’a Yunan alıcıya satıldı.

MR  “ESTHER” (36,939 dwt, Hyundai Mipo, 2005 inşa) USD 8 M’a Endonezyalı alıcıya satıldı. “INYALA” (40,037 dwt, SLS Shipbuilding Korea, 2008 inşa) yaklaşık USD 14 M’a Avrupalı alıcıya satıldı. 2 yaş daha genç olan kardeş gemisi yaklaşık USD 15.5 M’a satıldı. “RIBE MAERSK” (34,806 dwt,Guangzhou Shipyard, 2004 inşa) USD 8 M’a Endonezyalı alıcıya satıldı

” KAPPA SEA / ARMONIA / AMAZONA” (6,308 dwt, Chongqing, 2012 inşa) her biri USD 5 M’a Çinli alıcıya satıldı.

KONTEYNER:

———————-

“G. O. AMERICA” (518 TEU, 5,538 dwt, Qingshan, 1999 inşa) USD 810,000 M’a Çin’de yapılan açık arttırma ile Çinli alıcıya satıldı. ”STELLAR WAKAMATSU” (21,446 dwt, Imabari, 2010 inşa, 1,575 TEU) USD 7 M’a Alman alıcıya satıldı.

YENİ İNŞALAR:

—————————–

LNG – Katar LNG, muazzam LNG filosunun ilk aşamasını inşa etmek için Hudong-Zhonghua tersanesiyle anlaştığını duyurdu. Opsiyonları ile beraber 16 adet 175,000 cbm LNG tanker siparişi verdi. 2024/2025 yıllarında teslim edilecek olan gemilerin her birinin kontrat fiyatı USD 180 M’dur.

Newcastlemax, CDB Leasing, 3 adet COSCO Yangzhou tersanesine, 3 adet SWS tersanesine olmak üzere toplam 6 adet 210,000 dwt gemi siparişi verdi. 2022 yılında teslim edilecek olan gemilerin her birinin kontrat fiyatı USD 53 M’dur. Gemiler 8 yıllığına kiraya verilecektir.

Methanol – KSS Shipping, Korea,Hyundai Mipo tersanesine 1 adet 50,000 dwt methanol tanker siparişi verdi. 2022 yılının Kasım ayında teslim edilecek olan geminin kontrat fiyatı USD 41.7 M’dur.

VLOC – Bocomm, China, Qingdao Beihai tersanesine 4 adet 325,000 dwt gemi siparişi verdi. 2021/2022 yıllarında teslim edilecek olan gemilerin her birinin kontrat fiyatı USD 75 M’dur.

VLCC – AET, Samsung tersanesine 2 adet 300,000 dwt LNG-fueled gemi siparişi verdi. 2022 yılının başlarında teslim edilecek olan gemilerin her birinin kontrat fiyatı USD 105/106 M’dur. Gemiler uzun dönem Total’a kiraya verilecektir.

LPG-fueled – Iino Kaiun, Kawasaki tersanesine 1+1 opsiyonlu 84,000 cbm LPG siparişi verdi.

Suezmax – Yasa Holding, Daehan tersanesine 1 adet opsiyonlu 158,000 dwt Suezmax siparişi verdi. Gemi, 2022 yılının ilk çeyreğinde teslim edilecektir.

HURDALAR:

————————

Kuru yükler:

“HBIS SUNRISE” LDT 37,958 DWT 268,132 1992 inşa USD 312’e as is Singapore teslim satıldı.

LNG:

“FORTUNE FSU” LDT 29,092 DWT 71,787 1981 inşa ve “LUCKY FSU” LDT 28,790 DWT 72,087 1981 inşa USD 245’e as is China teslim satıldı