2017 yılında piyasa bizim beklentilerimiz dahilinde ancak çoğu oyuncunun beklediğinin tersine iyi geçtiğini söyleyebiliriz. Gemi fiyatları 18 ay süre zarfında dipten %100’ün üstünde yükseldi.
Koster tonajı 2009 yılındaki navlun seviyelerini yakaladı. Tanker piyasasında işlerin düzelme emareleri var ancak bu yükseliş geçici olabilir.
2018 yılı için beklentilerimiz, kuruyük tonajında navlunların yükselişe devam edeceği ve fiyatların 2017 sonuna göre %25 daha artacağını öngürüyoruz. Daha önce belirttiğimiz gibi gelecek yıllarda denizcilik kaynaklı bir krizin olması pek muhtemel değil. Dünyada ekonomik kriz ancak bu yükselişi durdurabilir. Tersanelerde siparişte fazlalık yok ve finans imkanları yeterli olmadığı için, ciddi sipariş beklenmiyor.
Aralık ayındaki satışlara bakarsak, Capesize tonajında Silver Road (185.000 dwt, 2002 Japon inşa) usd 15 mln satıldı. Bu geminin benzerleri 2016 başında usd 6-7 mln rakamlarına satılmışlardı. Vogerunner (176000 dwt, 2008 Japon inşa) usd 19,5 mln satıldı. Cpo Amerika ve Asia (179000 dwt, 2010-11 Romanya inşa) usd 24 mln ve 25,5 mln rakamlarına el değiştirdiler.
Panamax tonajında Silver One (72900 dwt, 2000 Kore inşa) usd 7,8 mln satıldı. Zagora (73000 dwt, 2001 Japon inşa) usd 8,8 mln satıldı. Post Panamax Americana (91000 dwt, 2010 Çin inşa) usd 15,8 mln satıldı.
Supramax tonajında ise Navios Herakles (52000 dwt, 2001 Japon) usd 9 mln satıldı. Global Vanguard (52000 dwt, 2008 Japın inşa) usd 11,5 mln el değiştirdi. Canary K (58000 dwt, 2012 Japon inşa) usd 16,75 mln satıldı.
Handysize tonajında Global Horizon (33000 dwt, 2010 Japon inşa) usd 11,9 mln satıldı. Clipper Selo ve Panoroma (32500 dwt, 2011 Çin inşa) usd 10 mln satıldılar.
Koster tonajında ise Velox (3600 dwt, 2000 Hollanda inşa) eur 2 mln el değiştirdi.
Tanker marketinde ise yılsonu itibariyle yaşlanmış büyük tonajlı gemiler el değiştirdi. Meandros (310.000 dwt, 2000 Kore inşa) usd 19,5 mln satıldı, bu rakam hurda fiyatının çok az üstünü gösteriyor. Dht Eagle (310000 dwt, 2002 Kore inşa) usd 24,3 mln satıldı.
Surzmax tonajında Teide Spirit (159000 dwt, 2004 Kore inşa) usd 18,8 mln satıldı. Amoureux (149000 dwt, 2008 Japon inşa) usd 32,5 mln el değiştirdi. Bu sene Suexmax tanker tonajında çok az gemi el değiştirdiğini belirtmek gerekir. 2016 boyunca satılan Suezmax gemi sayısı 17 adet, bu rakam VLCC tonajında 40.
Aframax tankerlerde Hyundai resale (113000 dwt, 2018 Kore inşa) usd 41.3 mln satıldı.
Kimyasal tankerde Chemstar Seven (19900 dwt, 2005 Japon inşa) usd 12,5 mln satıldı. Copenhagen (2900 dwt, 2003 Turkiye inşa) usd 3,25 mln satıldı.
Hurda marketinde rakamlar usd 400 üstünde tutunmaya devam ediyor ve büyük gemilerde bu rakamlar usd 440 ton başına bulunabiliniyor. 2018 yılında özellikle rakamların ilk çeyrekte 500 dolar civarına yükselebileceğini düşünüyoruz